Den här artikeln riktar sig till dig som hyr ut din långtidsbostad. Om du vill läsa om semesterboende så gör du istället det här.
Här förklarar vi steg för steg hur det fungerar för dig som vill hyra ut din bostad.
Skapa konto
Första steget är att skapa ett konto om du inte redan gjort det. När du skapar ett konto kommer vi be om lite information om din bostad. Detta är endast ett utkast, inget publiceras förrän du är redo och klickar på "Publicera". När du sätter hyran i annonsen är det hyran som du vill ha utbetalt för bostaden som avses. Det gör det enklare för både dig och hyresgästen när ni ska diskutera prissättning.
Lägg upp annons
Nästa steg är att skapa din bostadsannons. Tänk på att en bra beskrivning och några snygga bilder gör annonsen mycket mer attraktiv, och gör dessutom att du slipper svara på onödiga frågor senare av intresserade hyresgäster.
När du skapar publicerar din annons och skapar ditt kontrakt så ingår tjänsterna Hyresgaranti och Uthyrningsförsäkring kostnadsfritt.
Hyresgarantin gör att vi garanterar att du får hyran utbetald i upp till totalt 6 månader om hyresgästen skulle sluta betala hyran. Garantin gäller för alla hyresgäster, oavsett vem du signerar avtal med. Vi tar risken med obetalda hyror och ersätter dig vid eventuell utebliven betalning. Det betyder att du kan sova extra gott med Hyresgarantin.
Med Uthyrningsförsäkring är du skyddad mot skador som uppkommer under uthyrningen, till exempel rödvinsfläckar i soffan, märken på köksbänken och repor i golvet. Den täcker skador upp till 1 miljon kronor. Om du behöver utnyttja försäkringen vid eventuell skada är det hyresgästen som står för självrisken på 1000kr. Du kan läsa mer om vår uthyrningsförsäkring här
Få kontakt med hyresgäster
Så fort din annons är publicerad kan hyresgäster ta kontakt med dig. Intresserade hyresgäster presenteras på ett smidigt och överskådligt sätt, så att du enkelt kan bilda dig en uppfattning om vem som passar dig och din bostad bäst.
Om du är intresserad kan du starta en chatt, annars tackar du nej till förfrågan. Personen kan alltså inte skriva till dig innan du accepterat förfrågan genom att starta en chatt. Här har ni möjlighet att ställa frågor till varandra och kanske boka in en visning. Här kan du även lägga till Uthyrningsförsäkring och Hyresgaranti om du ändrat dig.
Hitta hyresgäst direkt
På samma sätt som hyresgäster kan kontakta dig och se din annons, kan du leta efter en hyresgäst på egen hand genom funktionen Hitta hyresgäst. Klicka in dig på Mina annonser, välj din aktiva annons och klicka sedan på "Hitta hyresgäst". Då kommer vårt system att föreslå personer som letar bostäder som liknar din. När du ser någon intressant klickar du på "Gilla!". Din annons skickas som förslag till den person som du gillat. Hen kan då välja att acceptera eller neka din förfrågan.
Generera ett hyresavtal
När du hittat din hyresgäst, är nästa steg att använda Avtalsverktyget för att generera ett hyresavtal. Du hittar det i chatten under “Anpassa avtal” och i fliken Uthyrningar. Där skapar du enkelt ett juridiskt korrekt avtal genom att svara på några enkla frågor och använda information från annonsen och era profiler. Klicka på Förhandsgranska för att läsa igenom avtalet på svenska eller engelska. När allt ser bra ut i avtalet kan du gå vidare till signering.
Signering
När du och hyresgästen är helt överens, klickar du på "Skicka för signering” längst ner i förhandsgranskningen. Du signerar alltid hyresavtalet innan det skickas till din hyresgäst. Avtalet signeras med BankID. Hyresgästen kan också signera med BankID men om hen saknar BankID kan vi hjälpa till att signera manuellt. Skriv till oss i chatten så hjälper vi er.
När hyresavtalet är signerat hittar du det under fliken Uthyrningar.
Vi hanterar betalningarna
Vi sköter all fakturering till hyresgästen och utbetalningar till dig. Innan hyresgästen flyttar in ska hen betala deposition till oss. Vi förvarar depositionen hos oss under hela uthyrningen. Under Uthyrningar > Detaljer kan du se dina planerade utbetalningar och om depositionen är betald.
Du får din första hyresutbetalning drygt en vecka efter att hyresgästen flyttat in, och därefter den 25:e varje månad.
Men kanske viktigast av allt - vi finns alltid här för att hjälpa till om något problem uppstår, eller bara för att svara på frågor. Till exempel om någonting med uthyrningen skulle gå fel tar vi hand om hela inkasso- och avhysningsärendet.