Denna artikel riktar sig till dig som hyr ut din långtidsbostad. Om du vill läsa om hur du hyr ut ditt semesterboende så gör du det här.
I den här guiden kommer vi förklara:
Hur det fungerar steg för steg
Vi hjälper dig under hela uthyrningen. Du får marknadens smidigaste hyresavtal, hyran betald i tid varje månad och personlig service under hela uthyrningen – 0 kr/månad för dig som hyr ut.
- Skapa konto
Första steget är att skapa ett konto om du inte redan gjort det. - Lägg upp annons
Nästa steg är att skapa din bostadsannons. Tänk på att en bra beskrivning och några snygga bilder gör annonsen mycket mer attraktiv, och gör dessutom att du slipper svara på onödiga frågor senare av intresserade hyresgäster.
När du publicerar din annons och skapar ditt kontrakt så ingår tjänsterna Hyresgaranti och Uthyrningsförsäkring kostnadsfritt, vilka du kan läsa mer om längre ner i artikeln. - Få kontakt med hyresgäster
Så fort din annons är publicerad kan hyresgäster ta kontakt med dig. Intresserade hyresgäster presenteras på ett smidigt och överskådligt sätt, så att du enkelt kan bilda dig en uppfattning om vem som passar dig och din bostad bäst.
Om du är intresserad kan du starta en chatt, annars tackar du nej till förfrågan. Personen kan alltså inte skriva till dig innan du accepterat förfrågan genom att starta en chatt. Här har ni möjlighet att ställa frågor till varandra och kanske boka in en visning. - Hitta hyresgäst direkt
På samma sätt som hyresgäster kan kontakta dig och se din annons, kan du leta efter en hyresgäst på egen hand genom funktionen Hitta hyresgäst. Klicka in dig på Mina annonser, välj din aktiva annons och klicka sedan på Hitta hyresgäst. Då kommer vårt system att föreslå personer som letar bostäder som liknar din. När du ser någon intressant klickar du på Gilla!. Din annons skickas som förslag till den person som du gillat. Hen kan då välja att acceptera eller neka din förfrågan. - Generera ett hyresavtal
När du hittat din hyresgäst, är nästa steg att använda Avtalsverktyget för att generera ett hyresavtal. Du hittar det i chatten under “Anpassa avtal” och i fliken Uthyrningar. Där skapar du enkelt ett juridiskt korrekt avtal genom att svara på några enkla frågor och använda information från annonsen och era profiler. Klicka på Förhandsgranska för att läsa igenom avtalet på svenska eller engelska. När allt ser bra ut i avtalet kan du gå vidare till signering. - Signering
När du och hyresgästen är helt överens, klickar du på Skicka för signering längst ner i förhandsgranskningen. Du signerar alltid hyresavtalet innan det skickas till din hyresgäst. Avtalet signeras med BankID. Hyresgästen kan också signera med BankID eller FotoID.
När hyresavtalet är signerat hittar du det under fliken Uthyrningar. - Vi hanterar betalningarna
Vi sköter all fakturering till hyresgästen och utbetalningar till dig. Innan hyresgästen flyttar in ska en deposition säkras av hyresgästen som vi förvarar under hela uthyrningsperioden. Under Uthyrningar > Detaljer kan du se dina planerade utbetalningar och om depositionen är säkrad.
Du får din första hyresutbetalning drygt en vecka efter att hyresgästen flyttat in, och därefter den 25:e varje månad.
Men kanske viktigast av allt - vi finns alltid här för att hjälpa till om något problem uppstår, eller bara för att svara på frågor. Till exempel om någonting med uthyrningen skulle gå fel tar vi hand om hela inkasso- och avhysningsärendet.
Med Qasa ingår alltid
- Smidigt hyresavtal
Vi hjälper dig skapa ett hyresavtal anpassat för din uthyrning så att du kan känna dig lugn att du inte missat något. Signeras digitalt med BankID. - Punktliga hyresinbetalningar
Visste du att 22% av alla hyror betalas in för sent? Låt oss hantera hyresbetalningarna så får du hyran i tid, även om hyresgästen betalar sent. - Personlig service under hela uthyrningen
Vi finns tillgängliga för dig varje dag under hela uthyrningen om det dyker upp frågor eller problem. Vi vill att du ska höra av dig!
Uthyrningsförsäkring
1 av 7 hyresvärdar har tidigare råkat ut för hyresgäster som inte betalar för skador i bostaden och många känner inte till att deras prylar och fasta inredning inte alltid täcks av deras eller hyresgästens hemförsäkring. Uthyrningsförsäkring ingår när du signerar ditt hyresavtal via Qasa, och täcker till exempel rödvinsfläckar i soffan, märken på köksbänken och repor i golvet. Den täcker skador på upp till 1 miljon kronor. Om du behöver utnyttja försäkringen vid eventuell skada är det hyresgästen som står för självrisken på 1000 kr. Alla uthyrningar är alltså försäkrade, helt kostnadsfritt för dig som hyresvärd. Du kan läsa mer om vår uthyrningsförsäkring här
Hyresgaranti
Visste du att 1 av 10 hyresvärdar har råkat ut för hyresgäster som flyttar ut utan att betala hyran? Med Hyresgaranti som ingår så får du hyran på kontot även om hyresgästen inte skulle betala, i upp till 6 månader. Hyresgäster som plötsligt inte kan eller vill betala hyran blir ofta en dyr affär för dig som hyresvärd. Vi garanterar alltså att du är skyddad mot förlorad hyra i upp till 6 månader eller ett maxbelopp om 60 000 kr, om hyresgästen slutar betala. Garantin gäller för alla hyresgäster, oavsett vem du signerar avtal med. Vi tar risken med obetalda hyror och ersätter dig vid eventuell utebliven betalning. Garantin gäller endast om hyresgästen bor i bostaden, inte om hyresgästen sagt upp avtalet enligt gällande villkor och flyttat ut. Så, när du signerar ditt avtal via oss så är du skyddad mot förlorad hyra i upp till 6 månader. Det tycker vi är fantastiskt!
Hur kan allt detta vara kostnadsfritt?
Hyresgästen betalar en serviceavgift som inkluderas i deras totala månadskostnad. Det tillkommer därför inga extra avgifter för dig som hyresvärd.