Här är en överblick över hur det fungerar på vår sida.
Skapa konto
Första steget är att skapa ett konto om du inte redan gjort det. När du skapar ett konto kommer vi be om lite information om din bostad. Detta är endast ett annonsutkast, inget publiceras förrän du är redo. När du sätter hyran i annonsen är det totalhyran och inklusive en eventuell avgift vid uthyrning via Qasa. Det gör det enklare för både dig och hyresgästen när ni ska diskutera prissättning.
Lägg upp annons
Nästa steg är att skapa din egna bostadsannons. Tänk på att en bra beskrivning och några snygga bilder gör annonsen mer attraktiv, och gör dessutom att du slipper svara på onödiga frågor senare av intresserade hyresgäster. När du är klart klickar du på granska och publicera. Vi kommer då att granska din annons och du får ett mail när den är publicerad på hemsidan.
Behandla ansökningar
Så fort din annons är publicerad kan du börja ta emot ansökningar. Intresserade hyresgäster presenteras på ett smidigt och överskådligt sätt, så att du enkelt kan bilda dig en uppfattning om vem som passar dig och din bostad bäst. Ansökan innehåller en föreslagen hyra och önskade inflytt- och utflyttsdatum och en länk till den sökandes profil. Om du är intresserad kan du starta en chatt, annars tackar du nej. Personen kan alltså inte skriva till dig innan du startat chatt. Det är inte bindande att godkänna en ansökan, eller att skicka en.
Hitta hyresgäst direkt
På samma sätt som hyresgäster kan ansöka till din annons, kan du leta efter en hyresgäst på egen hand genom att klicka på "Hitta hyresgäst direkt" under "Mina annonser". Där kommer vårt system att föreslå personer som letar bostäder som liknar din. När du ser någon intressant klickar du på "Gilla!". Din annons skickas som förslag till den person som du gillat. Hen kan då välja att acceptera eller neka din förfrågan.
Skicka meddelanden
När du valt att gå vidare med en intresserad hyresgäst, startas en chatt-konversation och ni kan börja skriva meddelanden till varandra. Här har ni möjlighet att ställa frågor om det är något du undrar och kanske boka in en visning.
Generera ett hyresavtal
När du hittat din hyresgäst, är nästa steg att använda vårt verktyg för att generera ett hyresavtal. Vi använder information från annonsen och era profiler, du får svara på några enkla frågor, och utifrån det genereras automatiskt ett skräddarsytt hyresavtal anpassat efter just din uthyrning. När du fyllt i alla delar av hyresavtalet är du redo att gå vidare till signering. Du hittar hyresavtalet i er meddelande-konversation.
Signering
När du och hyresgästen är helt överens, klickar du på "Granska & signera" under hyresavtalet i meddelande konversationen. En länk till signering via online-tjänsten Scrive skickas till dig på SMS och e-post. Du signerar alltid hyresavtalet innan det skickas till din hyresgäst. Både du och din hyresgäst signerar hyresavtalet med BankID. Om din hyresgäst saknar BankID kan vi hjälpa er signera manuellt. Kontakta oss här eller skriv till oss i chatten.
Vi hanterar betalningarna
När hyresavtalet är signerat behöver du välja utbetalningsplan. Du hittar det signerade hyresavtalet under fliken "Hyresavtal". Du kan välja mellan "Effektiv" och "Rak" utbetalningsplan. Läs mer om vår prissättning här.
Vi sköter all fakturering till hyresgästen och utbetalningar till dig. Innan hyresgästen flyttar in ska hen betala 1 månads deposition till oss. Vi förvarar depositionen hos oss under hela uthyrningen. Under Hyresavtal > "Visa hyresbetalningar" kan du se dina planerade utbetalningar och om depositionen är betald.
Du får din första hyresutbetalning drygt en vecka efter att hyresgästen flyttat in, och därefter den 25:e varje månad. Om en hyresgäst av någon anledning inte skulle betala hyran, täcker vi alltid hyran den första månaden och totalt upp till sex månader om gästen har vår Qasa-garanti. Så fort en hyresgäst slutar betala hyran följer vi upp det och kontaktar dig om det skulle behövas.
Men kanske viktigast av allt finns vi alltid här för att hjälpa till om något problem uppstår, eller bara för att svara på frågor. Till exempel erbjuder vi hyresgästen hjälp med att skaffa en hemförsäkring, och om uthyrningen skulle gå fel tar vi hand om hela inkasso- och avhysningsärendet.