Det finns mycket att tänka på vid överlämning av bostaden, både vid inflytt och utflytt. En av de sakerna är flyttstäd. Det kan kännas otydligt med vad som egentligen gäller. Därför har vi skrivit ner några punkter gällande flyttstäd här så att du vet att det går rätt till.
Det är hyresvärdens ansvar att se till att bostaden är i gott skick för hyresgästen som flyttar in. Tänk på att det är något som sätter förväntningarna på uthyrningen samt hur man förväntas att lämna tillbaka lägenheten som hyresgäst. Se därför till att det blir gjort ordentligt och professionellt.
Om du överväger att städa själv finns det några saker du bör ha i åtanke. En flyttstäd är en extremt grundlig städning. En professionell städfirma brukar räkna med ca 10 timmar städning när de beräknar priset. Då är det någon eller några städare som städar non stop. Oavsett hur duktig du är på att städa blir det oftast sämre än om det utförs fackmannamässigt. Det kan leda till att hyresgästen klagar och du därför tvingas anlita en städfirma som du då måste betala för. Detta efter att du har lagt ner både tid och energi på en städning som inte var tillräcklig.
Städa själv
Om du eller hyresgästen mot all förmodan skulle välja att genomföra städningen själva är det noga att man får med allt. Gå därför igenom checklistan nedan och se till att du har fått med allt.
Skulle du flytta in/få tillbaka din bostad och du känner att städningen inte är ordentligt genomförd. Gå igenom checklistan och kolla. Känns det som om saker saknas, kontakta oss så att du kan få ersättning.
Om hyresvärd och hyresgäst inte har kommit överens om något annat är det checklistan i den här artikeln som vi går efter när vi gör bedömningen av en godkänd flyttstäd och eventuell ersättning.