Med vår hyresmäklartjänst gör vi allt jobb med att hitta en hyresgäst åt dig! Våra hyresmäklare skapar en optimal annons för din bostad, verifierar hyresgästen och ser till att du får ett hyresavtal att signera på nolltid! Du kan därför lägga tid och energi på annat.
- Så fungerar det
- Hur kan det gå så snabbt?
- Hur blir det med visningar av bostaden?
- Hur väljer Blocket x Qasa hyresgästen?
- Vad händer om det uppstår problem med hyresgästen under uthyrningen?
- Vad händer om hyresgästen säger upp hyresavtalet under hyresperioden?
- Hur gör man för att ta del av tjänsten?
- Vad kostar det här kalaset?
Den här artikeln handlar om långtidsuthyrning. För information om semesterboenden titta här!
Så fungerar det
- En av Qasas professionella fotografer åker ut till din bostad för ett besök. Under besöket 3D-scannar och fotograferar vi din bostad. I samband med detta får du ett digitalt formulär från oss att fylla i där du anger dina preferenser hos en hyresgäst och andra detaljer kring det kommande avtalet. Det kommer hjälpa oss att hitta en passande hyresgäst till dig.
- Vår hyresmäklare publicerar annonsen och kontrollerar sedan hyresgästen utifrån din kravprofil. För att skynda på processen hör vi även av oss till hyresgäster i vår databas som matchar dina preferenser.
- Du får ett digitalt hyresavtal att signera när vi hittat en passande hyresgäst! När avtalet är signerat från båda parter så garanterar vi dig hyran och försäkrar din bostad upp till en miljon kronor, utöver det som täcks av din hemförsäkring.
Hur kan det gå så snabbt?
Vi jobbar heltid med din kommande uthyrning, och med vår hyresmäklares erfarenhet kommer vi kunna skapa den perfekta annonsen - vi vet vad som fungerar! Med en attraktiv annons och professionella bilder hittar vi många intresserade hyresgäster. Samtidigt ställer vi höga krav på hyresgästen genom BankID-verifiering och kreditkontroll. Vi letar aktivt bland våra hyresgäster som vi vet söker bostad i ditt område och matchar dem med dina preferenser. Därför är det både effektivt och tryggt att låta oss sköta arbetet åt dig.
Hur blir det med visningar av bostaden?
Med vår hyresmäklartjänst anordnas i regel inga fysiska visningar. Vi skapar istället en digital version av din bostad med hjälp av sammansatta 3D-foton, vilka tillsammans ger känslan av att man går runt i bostaden i verkligheten. På det här viset blir det som en digital visning i annonsen, och du slipper lägga tid på att hålla visningar! Vid enstaka tillfällen kan visningar arrangeras i samband med avtalsskrivning.
Hur väljer Qasa hyresgästen?
Vi har bra digitala verktyg för att kunna genomföra en kontroll av hyresgästen, som innefattar bland annat ett registerutdrag av hyresgästens kredithistorik. Vi ser även till att hyresgästen har verifierat sin identitet på hemsidan. Allt detta gör att du helt enkelt kan lägga tid på annat, så hör vi av oss till dig när vi hittat den perfekta hyresgästen!
Vad händer om det uppstår problem med hyresgästen under uthyrningen?
När du hyr ut en bostad via Qasa så har du vår hjälp 7 dagar i veckan under hela hyresperioden. Om hyresgästen exempelvis slutar betala hyran så har du vår hyresgaranti, som innebär att vi betalar hyran till dig i upp till 6 månader eller ett total belopp på 60 000 kr från att hyresgästen slutat betala. Din bostad är även försäkrad utöver det som täcks av din hemförsäkring - upp till en miljon kronor!
Vad händer om hyresgästen säger upp hyresavtalet under hyresperioden?
Både du och hyresgästen har rätt att säga upp hyresavtalet i enlighet med uppsägningstiden under hyresperioden. Eftersom vi kommer ha allt bild- och textmaterial från den annons vi tidigare skapat åt dig kommer vi att snabbt kunna annonsera din bostad på nytt och hitta en ny hyresgäst till dig innan den tidigare flyttat ut. I och med att både signeringen av hyresavtal och uppsägningar sker digitalt med BankID, så kommer du kunna signera från där du är.
Hur gör man för att ta del av tjänsten?
När du skapar din bostadsannons på hemsidan så kommer du att få upp en ruta på skärmen där du kan välja att tacka ja till ett telefonsamtal med vår hyresmäklare för att ta del av tjänsten. Vi ringer upp dig så fort som möjligt, och under samtalet kommer vi kunna prata ihop oss om detaljer samt boka in ett besök. I nuläget erbjuds denna tjänst endast för bostäder i Stockholmsområdet, men detta kommer att utökas inom kort.
Hyresmäklartjänsten erbjuds i dagsläget till ett begränsat antal bostäder och kan ännu inte erbjudas alla intresserade hyresvärdar. Om din uthyrning är kvalificerad för tjänsten kommer erbjudandet att automatiskt bli synligt när du skapar din annons. Om erbjudandet inte blivit synligt vid skapandet av din annons kan det bero på att vi inte har några tillgängliga platser eller att bostaden inte är belägen inom den radie vi kan erbjuda tjänsten.
Vad kostar det här kalaset?
Du betalar inget förrän vi hittat en hyresgäst, avtalet signerats av er båda och hyresgästen flyttat in i bostaden. Qasa tar ut en “Serviceavgift för Hyresmäklartjänsten” om totalt 3 000 SEK. Serviceavgiften delas upp månadsvis och dras av från hyran vid utbetalning till Hyresvärden upp till 3 000 SEK under hyresperioden. Skulle hyresgästen vara sen med hyresbetalningen eller sluta betala, så får du fortsatt din punktliga betalning från oss den 25e varje månad - i upp till 6 månader från att hyresgästen i det fallet slutat betala (upp till 60 000 kr).
Vad behöver du tänka på?
Ingenting, luta dig tillbaka så tar vi hand om allt!