Att hyra ut semesterboende har aldrig varit enklare än nu. Annonsera kostnadsfritt på Qasa och luta dig tillbaka: vi marknadsför din bostad, försäkrar din uthyrning och hanterar alla betalningar. Såhär fungerar det.
- Varför Qasa
- Så funkar det
- Vad kostar det?
- Hur länge är en annons publicerad?
- Hur anger jag tillgängliga datum?
- Kan jag hyra ut veckovis?
- Får jag godkänna hyresgäster?
- När får jag betalt?
- Ändra datum för en genomförd bokning
- Avbokning
- Städning
- Support under uthyrningen
Den här artikeln handlar om semesterboende. För information om långtidsuthyrning titta här!
Varför Qasa
Vi vill göra uthyrning av semesterboende till en schysst och smiddig upplevelse. Genom att hyra ut via Qasa får du följande:
- Gratis annonsering: skapa en snygg annons för ditt semesterboende och gör den synlig på Sveriges största markandsplats, helt kostnadsfritt!
- Försäkrad uthyrning via Hedvig: genom att hantera dina bokningar via Qasa är din uthyrning försäkrad för extra trygghet (läs mer om försäkringen).
- Säkra betalningar: dina hyresgäster betalar enkelt via Swish, kort eller bankgiro till oss. Du får betalningen efter att uthyrningen avslutats. Detta skapar en trygg känsla hos potentiella hyresgäster som då är mer benägna att boka boendet.
Så funkar det
- Klicka på Hyr ut och välj kategorin "Semesterboende".
- Besvara alla frågor i formuläret noggrant för att ge gästerna all viktig information om ditt boende, inklusive in- och utcheckningstider samt boendets regler. Fyll även i detaljer om boendets utrustning för att underlätta filtrering för gästerna.
- Glöm inte att ange tillgänliga datum, eftersom annonsen annars blir svår för intressenter att hitta.
- När din annons är publicerad kan potentiella hyresgäster skicka bokningsförfrågningar till dig. Du har 48 timmar på dig att acceptera en bokningsförfrågan, som annars förfaller.
- Efter att du accepterat en bokningsförfrågan har hyresgästen 72 timmar på sig att betala för bokningen. Först när betalningen görs kommer bokningen att slutgiltigt bekräftas och godkännas. Du kan alltså känna dig lugn, om en bokning godkänts betyder det att vi mottagit betalning.
- Lämna över nycklarna till hyresgästen och luta dig tillbaka med vetskapen om att ditt boende är försäkrat och att du får din utbetalning direkt efter uthyrningens slut.
Vad kostar det?
Det är helt kostnadsfritt att annonsera och hyra ut din semesterbostad på Qasa. Som hyresvärd får du dessutom kostnadsfritt tillgång till våra tjänster, inklusive försäkring under uthyrningen, smidig hantering av bokningar samt support tillgänglig 7 dagar i veckan.
Hyresgästen betalar en serviceavgift som läggs på din efterfrågade hyra. Serviceavgiften visas för hyresgästen direkt i annonsen, så att de kan känna sig trygga med vad deras boende kommer att kosta. Vi tillämpar inga dolda avgifter.
Hur länge är en annons publicerad?
Din annons förblir publicerad så länge du regelbundet är inloggad och har tillgängliga datum i din kalender. Detta gör det enkelt för gästerna att hitta lediga tider.
Hur anger jag tillgängliga datum?
Du kan enkelt lägga in dina tillgängliga datum när du skapar eller redigerar en annons. Det är här du anger vilken hyra du efterfrågar för respektive datum. Din kalender uppdateras automatiskt så snart datumen bokas.
Kan jag hyra ut veckovis?
Ja, i din kalender kan du välja det minsta antal dagar du önskar hyra ut. Du kan där välja att du enbart önskar hyra ut veckovis.
Får jag godkänna hyresgäster?
Du som hyresvärd har full kontroll över prissättning, lediga datum i kalendern och vilken hyresgäst som får hyra ditt semesterboende. När en hyresgäst gör en bokningsförfrågan kommer du ha 48 timmar på dig att godkänna bokningen.
När får jag betalt?
Din hyresgäst kommer att betala hela beloppet till Qasa i samband med bokningen. Du får betalningen efter att uthyrningen avslutats (det kan ta 1-3 bankdagar innan du ser pengarna på ditt konto). Detta skapar en trygg känsla hos potentiella hyresgäster som då är mer benägna att boka boendet.
Ändra datum för en genomförd bokning
Om du och hyregästen kommer överens om andra datum för en befintlig bokning, kan du enkelt ändra dessa via er konversation. Hyresgästen får då en bokningsuppdatering som den kan acceptera eller neka.
Avbokning
Vid avbokning gäller olika avgifter beroende på hur nära tillträdesdatumet det är. Det är du som väljer vilken avbokningspolicy som ska tillämpas, utav tre möjliga alternativ:
Strikt
- 100% återbetalning om du avbokar mer än 60 dagar innan incheckning
- 50% återbetalning 30-60 dagar innan
- Ingen återbetalning om avbokningen sker mindre än 30 dagar innan incheckning
Medel
- 100% återbetalning om du avbokar mer än 30 dagar innan incheckning
- 50% återbetalning 14-30 dagar innan
- Ingen återbetalning om avbokningen sker mindre än 14 dagar innan incheckning
Flexibel
- 100% återbetalning om du avbokar mer än 14 dagar innan incheckning
- 50% återbetalning 7-14 dagar innan
- Ingen återbetalning om avbokningen sker mindre än 7 dagar innan incheckning
Städning
I annonsen ser du vem som ansvarar för städningen. Det är du som i annonsen anger om (1) städning ingår, (2) kostnad tillkommer för städning eller (3) du förväntas ansvara för att städa innan utflytt.
Support under uthyrningen
Om problem skulle uppstå med uthyrningen, kontakta först hyresgästen. Om problemet inte kan lösas, erbjuder vi support alla dagar i veckan via vår supportchatt. Vi svarar vanligtvis inom några minuter för att ge dig snabb hjälp.
Hyr ut ditt semesterboende tryggt och enkelt med Qasa!