När du skriver hyresavtal via Qasa är det oss du betalar hyran till. Detta för att göra det både smidigare och tryggare för dig att betala hyran.
- Hur betalar jag hyran?
- När ska jag betala hyran?
- Kan jag betala en faktura med Swish?
- Kan man betala med autogiro?
- Hur betalar jag fakturor från en internationell bank?
Hur betalar jag hyran?
Du hittar dina fakturor på dina sidor på Qasa. Vi skickar dem även till dig varje månad via mail från vårt faktureringsverktyg Billecta.
Du kan välja att göra en vanlig bankbetalning till det angivna bankgironumret eller använda Swish (rekommenderas om betalningen ska registreras omgående, exempelvis om det gäller en deposition). Med vår säkra betaltjänst hanteras dina betalningar tryggt och din deposition är i säkert förvar för att undvika bedrägerier.
När ska jag betala hyran?
Hyran betalas alltid i förskott. Varje månad kommer en faktura gällande nästa månads hyra att skickas till dig. Du får fakturan den 7e varje månad, med förfallodag den 27:e samma månad.
Undantag för den första hyran. Vi värnar om din säkerhet och har skapat ett system som skyddar dig från bedrägerier. Den första hyran betalas nämligen ut till hyresvärden först 8 dagar efter att du flyttat in (det förfaller 10 dagar efter inflyttning). På så vis kommer du hinna flytta in och anmärka på oegentligheter innan hyresvärden får betalt. Smart va?
Depositionen betalas innan inflyttning. Om du inte godkänns att hyra depositionsfritt (här kan du läsa mer om depositionsfritt) kommer du att behöva betala en deposition innan du får tillträde till bostaden. Om depositionen inte mottagits av oss kommer våra tjänster inte att gälla och hyresvärden avrådas från att lämna ut nycklarna. Du kan vara lugn: depositionen hålls på ett separat klientmedelskonto och betalas inte ut till hyresvärden under uthyrningen.
Kan jag betala en faktura med Swish?
Ja, du kan betala fakturan med Swish. Uppgifter hittar du i länken till din faktura, som du hittar under "Hyresavtal och bokningar", "Detaljer" för din pågående uthyrning och genom att klicka på den lilla filikonen bredvid dina betalningar som tar dig till Billecta.
Kan man betala med autogiro?
Det går bra det med. Tänk på att de fakturor du redan har fått av oss innan aktiveringen av autogiro måste betalas manuellt. Du kan alltid dubbelkolla hur betalningen kommer ske genom att öppna upp fakturan. Där kommer det stå "betalas med autogiro" när processen är klar.
Hur betalar jag fakturor från en internationell bank?
Om du inte har ett svenskt bankkonto, använd IBAN- och BIC-nummer för en internationell banköverföring. Se till att överföra i SEK-valuta och täcka alla transaktionsavgifter.
Vi rekommenderar alltid våra kunder att använda Wise (tidigare TransferWise) för snabbare internationella betalningar. Var noga med att inkludera vår mailadress info@qasa.se som mottagare av verifikationen.
Om du väljer att använda Revolut eller din internationella bank
Om betalningen har gjorts via Revolut är det viktigt att du inkluderar antingen fakturans OCR-nummer eller fakturanummer i kommentars- eller meddelandefältet. Qasa behöver nämligen manuellt kunna "matcha" och identifiera alla internationella betalningar vi tar emot från Revolut mot din faktura.
Vi behöver även att du kontaktar oss i supporten med ett betalningsunderlag, så att vi vet att du faktiskt gjort en överföring och när vi kan förvänta oss att den inkommer till oss.
Det tar vanligtvis två bankdagar för internationella överföringar att synas i vårt konto, så vi ber dig att betala med god framförhållning.
För fler frågor om Wise eller internationella betalningar, kontakta oss via chatten. Vi finns här för att hjälpa dig!