Ibland kan man som avtalsparter gemensamt vilja att slutdatumet för avtalet ska infalla inom en snävare tidsperiod än uppsägningstiden. Detta kan till exempel vara relevant om en eller båda parter av olika anledningar behöver dra sig ur—även innan tillträdesdatumet.
Qasa utgår alltid efter er överenskommelse och har inga krav på att ni följer uppsägningstiden om båda parter vill avvika från den. Om det råder en konflikt kring detta er emellan är ni välkomna att kontakta oss i supporten.
Meddela Qasas support om det avvikande slutdatumet
Det är viktigt att båda parter kontaktar oss på Qasas support kring det faktum att ni vill att avtalet ska hävas, oavsett om detta ska ske enligt eller utöver den avtalade uppsägningstiden. Om datumet inte följer uppsägningstiden kommer det tyvärr inte att gå att sätta in i kalenderverktyget under Hyresavtal och bokningar där man genererar en uppsägningsbekräftelse.
Du hör av dig till oss den vanliga vägen per mail, chatt eller genom att fylla i ett samtalsformulär genom Qasas Hjälpsida.
Signera en uppsägningsbekräftelse
Så snart ni kommit i kontakt med oss och vi tydligt fått höra att alla är överens om ett specifikt slutdatum skickar vi er en så kallad uppsägningsbekräftelse. Det är ett dokument alla avtalsparter signerar genom signeringstjänsten Scrive för att intyga på att detta faktiskt är det nya slutdatumet. Att signera uppsägningsbekräftelsen kräver inget BankID och en inbjudan skickas ut både per sms och mail.
Inbjudan att signera skickas ut i turordning, där hyresvärden signerar först för att det sedan ska bli samtliga hyresgästers tur att göra samma sak. Om signeringsprocessen har avstannat kan detta bero på att vi väntar på att en avtalspart inte har signerat. Är ni nyfikna på varför ni inte tagit emot en inbjudan till signering, eller tappat bort mailet till denna kontaktar ni supporten.
Vad händer om en avtalspart vägrar signera?
I dessa fall kontaktar du supporten för att få reda på vad detta kan bero på. Viktigt att veta är att Qasas support helt saknar mandat att fatta exekutiva beslut kring när ett avtal ska upphöra. Vi utgår från underlag vi ber er som användare om samt intern data kring när en uppsägning först anmäldes mellan er som avtalsparter för att vara säkra på att slutdatumet verkligen stämmer.
Är det tydligt att en uppsägning anmälts i tid kan vi hjälpa er att uppdatera slutdatumet på plattformen oavsett, även om en part inte signerat.
I vissa fall kan det även handla om leveransproblem, eller att inbjudan att signera har hamnat i en användares skräppost. Supporten kan även hjälpa er att skicka ut en påminnelse till att signera, så att inbjudan hamnar högre upp i er mailinkorg.
Märk att inbjudan att signera en uppsägningsbekräftelse endast hanteras på Scrive via sms- eller mailinbjudan, och att en länk till denna tyvärr inte syns någonstans på plattformen.
Reglering av in- och utbetalningar efter en uppsägning
När man som användare väljer att ta del av Qasas tjänst tar vi i gengäld på oss att ta hand om samtliga fordringar kopplade till avtalet, dvs samtliga in- och utbetalningar.
Väljer ni som parter att säga upp avtalet till ett retroaktivt datum kan det hända att vi hunnit betala ut till dig som hyresvärd för delar av perioden, en period Qasa kan komma att behöva få tillbaka pengar för. Likväl kan du som hyresgäst ha betalat för en period som passerar slutdatumet ni signerat en uppsägningsbekräftelse för, då är vårt uppdrag att återgälda dig för den perioden. Både hyra och den tillkommande serviceavgiften.
Här ber vi er således att inte hantera återbetalningar er emellan privat, då ni riskerar att bli debiterade dubbelt när Qasa reglerar betalningarna retroaktivt.
Har du som hyresgäst betalat för en period som följer efter ett retroaktivt slutdatum och Qasa ska återgälda dig för den perioden är viktigt att du har lagt dina bankkontouppgifter på plattformen. Gör annars det under dina bankkontoinställningar, här.
Hur vet jag att det nya slutdatumet har registrerats?
Efter att alla avtalsparter signerat en uppsägningsbekräftelse och Qasa har hunnit reglera in- och utbetalningarna kan vi manuellt uppdatera avtalets slutdatum så att det syns även på plattformen. Så fort detta har genomförts framgår det nya slutdatumet under fliken Hyresavtal och bokningar och Detaljer för respektive hyresavtal. Glöm inte att ta en titt efter passerade hyresavtal under fliken Avslutade om hyresperiodens slutdatum har passerat.