Professionella hyresvärdar använder olika ansökningsprocesser för förstahandsbostäder. Större bostadsbolag tenderar att använda ett längre, mer automatiserat ansökningsflöde som kräver detaljerad information från hyresgästen. Detta hjälper dem att hantera ett större antal ansökningar effektivt. Mindre företag har i större utsträckning direktkontakt med sökande. Eftersom de har färre ansökningar har de inte samma behov av automatisering.
Du ser vilken ansökningsprocess hyresvärden har valt genom att titta på vad som står på ansökningsknappen. "Ansök" indikerar ett längre flöde och en mer automatiserad urvalsprocess, medan "Kontakta" indikerar ett kortare flöde där kontakten sker inne i konversationsverktyget på Qasa.
Hur det längre ansökningsflödet fungerar
När du ansöker till en annons som använder en mer automatiserad urvalsprocess behöver du delge följande information:
- Dina kontaktuppgifter
- ID-verifiering
- Medlemmar i hushållet
- Nuvarande boende
- Inkomstkälla
- Registerutdrag (kreditkontroll)
- Din introduktion
Notera att du behöver ladda upp ett giltigt intyg när du verifierar din inkomstkälla. Här kan läsa mer om vad som räknas som ett giltigt intyg: Vanliga frågor om intyg och verifieringar