Din vanliga hemförsäkring täcker inte vissa skador som uppkommer i samband med en uthyrning, men oroa dig inte! Genom att använda dig av Qasa hyresavtal ansluts du automatiskt till en speciellt framtagen uthyrningsförsäkring, som ersätter skador och stöld upp till 1 miljon kronor när du hyr ut.
Försäkringen ingår kostnadsfritt när du signerar ditt hyresavtal via oss och är ett viktigt komplement till din vanliga hemförsäkring. Notera att du behöver behålla din vanliga hemförsäkring.
- Varför har vi tagit fram en uthyrningsförsäkring?
- Kan jag strunta i att ha hemförsäkring nu?
- Vad ingår i försäkringen?
- Vad ingår inte i försäkringen?
- Vad är Omocom?
- Det har skett en olycka, hur gör jag nu?
Den här artikeln handlar om långtidsuthyrning, för information om uthyrningsförsäkring för semesterboenden titta här!
Varför har vi tagit fram en uthyrningsförsäkring?
En vanlig hemförsäkring täcker normalt sett inte skador som uppkommer under en långtidsuthyrning. En hemförsäkring gäller om någon obehörig tar sig in i bostaden, men när du själv väljer att släppa in någon i ditt hem eller fritidshus gäller inte hemförsäkringen om gästen stjäl eller förstör något. Därför har vi tagit fram en uthyrningsförsäkring, så att du ska kunna känna dig trygg under hela din uthyrning.
Kan jag och hyresgästen strunta i att ha hemförsäkring nu?
Nej, denna försäkring är ett komplement till din vanliga hemförsäkring och täcker skador kopplade till uthyrningen där traditionella hemförsäkringar inte täcker. Du behöver fortfarande en vanlig hemförsäkring med minst omfattning brand, vatten och inbrott för att täcka andra typer av skador.
Det är förstås viktigt att hyresgästen också är försäkrad och det finns en paragraf i vårt hyresavtal som säger att hyresgästen ansvarar för att ha en giltig hemförsäkring under hyresperioden.
Vad ingår i uthyrningsförsäkringen?
Försäkringen gäller för uthyraren som både kan vara en privatperson eller en juridisk person. Försäkringen gäller för onormalt slitage, skada eller förlust av egendom vid uthyrning där egendomens värde minskas eller har gått förlorat – exempel på vad som kan ersättas är skador på exempelvis möbler, inredning, golv och väggar. Du kan få ersättning för:
-
Allriskförsäkring för lösöre och fast inredning
Till exempel om hyresgästen tappar något på köksbänken eller spiller rödvin i soffan. Om hyresgästen skulle tappa nyckeln till bostaden ersätts kostnad för detta samt låsbyte. Med lösöre menas saker som kan finnas i bostaden som inte är fast inredning, t ex möbler, husgeråd och elektronik.
-
Uppsåtlig skadegörelse
Orsakad av hyresgästen, dennes familjemedlemmar eller gäster.
-
Onormalt slitage
Nedanstående exempel anses räknas som onormalt slitage och ersätts.
-
- Märken på golv eller väggar för att ett barn har ritat
- Skador på golv på grund av att hyresgästen inte satt skydd på möbler
- Trasig fönsterruta i bostaden
- Trasig toalett
-
Hyresförlust
Ersättning för upp till 6 månaders hyra om bostaden blir helt eller delvis obrukbar på grund av en ersättningsbar skadehändelse.
-
Självriskeliminering
Du får ersättning med mellanskillnaden om din ordinarie försäkring täcker skadan, men har en högre självrisk än denna försäkring, som har en självrisk på 2500 kr som betalas av hyresgästen.
Försäkringens högsta ersättningsbelopp är 1 000 000 SEK per skadehändelse.
Vad ingår inte i försäkringen?
Skador som uppstår till följd av normalt slitage och inte påverkar egendomens funktion ersätts ej. Inte heller skador som inte har samband med den specifika uthyrningen, eller skada som uppstått genom långtidspåverkan som exempelvis fukt eller röta.
Du kan inte för ersättning för:
- Skador som kan ersättas av din ordinarie försäkring för bostaden.
- Skador som orsakats av normalt slitage (se nedan).
- Skador som är orsakade av husbock och andra insekter eller gnagare.
- Skador som orsakats av långtidspåverkan. Till exempel av fukt, röta, svamp, rost eller frätning.
Vad menas med normalt slitage?
Vad som anses vara normalt slitage kan vara klurigt och bedöms från fall till fall, men vi har samlat ett par exempel för att du som hyr ut ska få en bra förväntansbild. Är du osäker går det jättebra att kontakta Omocoms skadereglerare och fråga om olika skador omfattas av försäkringen, så hjälper vi gärna till!
Nedanstående exempel anses räknas som normalt slitage och ersätts inte:
- Tavelhål i väggar
- Små repor i golv eller parkett efter möbler
- Mindre fettfläckar i kök
- Mindre repor och/eller små sprickor i handfat samt badkar
- Märken på tapet efter möbelflyttning
Vad är Omocom?
Omocom är en försäkringsförmedlare som distribuerar skräddarsydda försäkringar – Ett traditionellt försäkringsbolag, W. R. Berkley Insurance AG, står bakom och tar risken. Omocom har ett cirkulärt tänk vilket innebär att de vill främja användning av befintliga prylar och boenden genom att skräddarsy försäkringar för just detta. Allt för att fler ska våga hyra ut!
Omocom har ett eget skaderegleringsteam som tar emot och hanterar skadeanmälningar blixtsnabbt och gör sitt bästa för att förklara på ett sätt så att alla ska förstå. Har du en försäkringsfråga eller behöver anmäla en skada är det Omocom som du kontaktar. Omocom använder Trustly som betalpartner vilket innebär att du får ersättning utbetald i realtid.
Det har skett en olycka, hur gör jag nu?
En skada eller stöld anmäls via Omocoms skadeanmälningsformulär så fort som möjligt efter att skadan är upptäckt. Om det gäller stöld ska även en polisanmälan göras. Ersättning kan ske genom reparation, återanskaffning (ersättning i form av inköp av likvärdig egendom) eller i pengar.
Dyker det upp frågor som du inte fått svar på är du välkommen att kontakta Omocom
- Email: hello@omocom.se
- Telefon: +46 (0) 8 -520 278 70
Läs hela produktbladet för uthyrningsförsäkringen
Läs de fullständiga villkoren för uthyrningsförsäkringen