Visste du att 1 av 10 hyresvärdar har råkat ut för en hyresgäst som flyttat ut utan att betala hyran, och att hela 22% av alla hyror inte betalas i tid? Det är inget du behöver oroa dig över om du signerar hyresavtal via Qasa. Här får du alltid hyran utbetald i tid, och vi skyddar dig dessutom från en eventuell hyresförlust om hyresgästen skulle sluta betala över huvudtaget!
- Vi hanterar betalningarna åt dig
- Hyresgaranti
- När får du hyran utbetald?
- Vi står vid din sida hela tiden
Den här artikeln handlar om långtidsuthyrning. För information om semesterboenden titta här!
Vi hanterar betalningarna åt dig
Genom att signera hyresavtal via Qasa behöver du inte oroa dig för varken hyresbetalningar eller deposition. Vi tar hand om all fakturering till hyresgäst och betalar ut hyran i tid varje månad. Allt du behöver göra är att ange ditt bankkontonummer (du gör det i dina inställningar) och få hyran automatiskt insatt på ditt konto den 25:e i förskott varje månad.
Hyresgaranti
Hyresgäster som plötsligt inte kan eller vill betala hyran kan bli en dyr affär för dig som hyresvärd. Med vår Hyresgaranti kommer du alltid att få hyran utbetald, även om hyresgästen inte skulle betala, i upp till 6 månader eller till ett maxbelopp om 60 000 kr. Det ger dig ekonomisk säkerhet som gör att du kan vara lugn under uthyrningen.
Garantin gäller för alla hyresavtal signerade via Qasa, även med internationella hyresgäster. Vi tar alltså på oss risken och erbjuder samma skydd oavsett om hyresgästen har ett svenskt personnummer eller inte.
Garantin gäller endast om hyresgästen bor i bostaden, inte om hyresgästen sagt upp avtalet enligt gällande villkor och flyttat ut.
När får du hyran utbetald?
Som hyresvärd får du hyran utbetald den 25:e varje månad i förskott. Notera att den första hyresutbetalningen genomförs 8 dagar efter att hyresgästen flyttat in. Detta sker för att ge hyresgästen trygghet och minska risken för bedrägerier på plattformen.
Vi står vid din sida hela tiden
Om något skulle gå snett under uthyrningen finns vi alltid på plats och tar vårt ansvar. Om en hyresinbetalning inte inkommer ansvarar vi för inkasso och avhysning, och håller dig informerad under hela förfarandet (här kan du läsa om vad vi gör om hyresgästen inte betalar). Din trygghet är vår prioritet!