För att fokusera fullt ut på vår tjänst för långtidsuthyrning har Qasa tagit beslutet att lägga ner tjänsten för semesteruthyrningar. Vårt mål är att göra denna process så enkel och transparent som möjligt för alla som berörs av denna förändring. Här hittar du en översikt över hur processen kommer att se ut och hur den kan påverka dina bokningar och/eller annonser.
Viktiga datum
Vi kommer gradvis att stänga ner tjänsten för semesteruthyrning i två steg:
Semesterbostadsannonser kommer inte längre att vara bokningsbara på Qasa efter 17 april.
- Bokningar måste bekräftas och betalas före detta datum för att inte automatiskt avbokas, och utcheckning måste ske före den slutliga stängningen den 31 augusti.
- Du kommer inte att kunna redigera datumen för en bekräftad bokning efter den 17 april.
- Om du vill göra en avbokning kan du göra det som vanligt och enligt avbokningpolicyn.
Datumet för den slutliga stängningen av semesterbostäder på Qasa är 31 augusti.
- Alla bokningar där utcheckning sker före eller på detta datum kan genomföras som vanligt.
- Alla bokningar där utcheckning sker efter detta datum kommer att avbokas och återbetalas automatiskt.
Från och med den 28 februari är det inte längre möjligt att publicera eller återpublicera semesterannonser på Qasa, och det är inte heller möjligt att boka en semesterbostad med utcheckning efter det sista hyresdatumet den 31 augusti.
Vår systerplattform Blocket x Qasa kommer att fortsätta att behålla kategorin semesterbostäder fram till och med den 31 augusti. Om du planerar att annonsera ditt semesterboende efter den 17 april för sommaren 2025 rekommenderar vi att du publicerar ditt semesterboende på bostad.blocket.se i stället. Utbudet, säkerhetstjänsterna och funktionaliteten är identiska.
Vanliga frågor:
Vad betyder detta för mig som hyresvärd som hyr ut semesterbostäder via Qasa?
- Från och med den 17 april kommer du inte längre att kunna ta emot nya bokningar för dina semesterannonser eftersom alla kalendrar kommer att blockeras och listor kommer att arkiveras.
- Fram till den 17 april kan hyresvärdar med aktiva annonser fortfarande ta emot bokningar som vanligt, så länge utcheckningsdatumet är före eller på den 31 augusti. Bokningarna måste bekräftas och betalas innan 17 april för att inte automatiskt avbokas.
- Bekräftade bokningar med utcheckningsdatum fram till och med den 31 augusti kan genomföras. Om du vill avboka en bokning kommer det att fungera som vanligt. Ändring av bokningsdatum genom Qasa är dock endast möjligt före den 17 april.
- Eventuella bekräftade bokningar med slutdatum efter den 31 augusti kommer att avbokas och återbetalas till hyresgästen.
Vad betyder detta för mig som hyresgäst av semesterbostäder på Qasa?
- Du kommer inte att kunna boka några semesterbostäder på Qasa efter den 17 april.
- Fram till den 17 april är det fortfarande möjligt att söka efter och boka semesterbostäder så länge utcheckningsdatumet är på eller innan den 31 augusti.
- Befintliga bokningar med ett utcheckningsdatum fram till och med den 31 augusti kan genomföras. Om du vill avboka en bokning kommer det att vara möjligt att göra detta som vanligt. Ändring av datum för befintliga bokningar är dock endast möjligt före den 17 april.
- Om du har bokat ett semesterboende med utcheckningsdatum efter den 31 augusti kommer denna bokning att avbokas och återbetalas till dig.
Varför kan jag inte publicera eller återpublicera en ny semesterbostad?
- Vi har stängt av publiceringen av nya semesterbostadsannonser på Qasa för att minimera konsekvenserna av avstängningen för våra användare. Om du funderar på att publicera en ny semesterbostadsannons rekommenderar vi att du skapar annonsen på vår systerplattform, bostad.blocket.se, som kommer att behålla sin semesteruthyrningsfunktion över sommaren.
Min bokning har ett utcheckningsdatum efter den 31 augusti. Vad kommer att hända med den?
- En bokning med ett utcheckningsdatum efter den 31 augusti kommer automatiskt att avbokas och återbetalas, och berörda användare kommer att kontaktas av vårt supportteam. Vänligen kontakta vårt supportteam här om du inte har blivit kontaktad innan den 31 mars.
Kommer jag att kunna komma åt mina tidigare bokningar och semesterbostadsannonser på webbplatsen?
- Fram till den slutliga stängningen den 31 augusti kommer alla annonser och bokningar att vara tillgängliga som vanligt. Efter detta datum kommer vi att försöka hålla dina annonser och bokningar tillgängliga för dig, men vi kan inte garantera att denna funktion kommer att förbli som den är idag.